Ankieta dla uczniów klas IV – VI, dotycząca bezpieczeństwa w szkole, jest stałym elementem Programu Profilaktyki Szkoły Podstawowej nr 13 w Mielcu. Ma na celu uświadamianie uczniom ich roli w budowaniu bezpieczeństwa podczas pobytu w szkole. Ważne jest , aby wzbudzić w dzieciach poczucie przekonania, że bezpieczeństwo nie zależy tylko od liczby i czujności dyżurujących nauczycieli, czy też liczby kamer w systemie monitoringu, ale w głównej mierze zależy od samych uczniów – ich postawy, umiejętności współżycia z drugim człowiekiem, sposobów rozwiązywania konfliktów, jak też reagowania w sytuacji kryzysowej. Taka postawa stanie się wówczas dla dziecka tarczą ochronną we wszystkich sytuacjach życiowych.
W badaniu ankietowym w ostatnim tygodniu kwietnia udział wzięło 91 spośród 98 uczniów uczęszczających do klas - IV -VI. Stanowi to 93% tej populacji.
Punktem wyjścia w dobrych relacjach rówieśniczych jest to, czy rozpoznajemy się nawzajem, jako koledzy i koleżanki. Dowodem tego jest właśnie zwracanie się do siebie po imieniu. Wydaje się, że jeśli chodzimy ze sobą do tej samej klasy co najmniej od 3 lat, to
z pewnością używamy swoich imion. Niestety tegoroczna ankieta ten fakt potwierdza tylko w 61 %. Ponieważ uczniowie nie lubią (myślę, że dorośli również), kiedy kolega zwraca się do nich używając nazwiska, z tego powodu wcale nie rzadko jest to początek kłótni
i obrażania się na siebie.
Najskuteczniejszym i nie wyrządzającym nikomu straty, ani bólu sposobem rozwiązywania konfliktu jest rozmowa. Uczniowie dowiadują się o tym na początku edukacji szkolnej. Skuteczność stosowania tej zasady potwierdza 81 % ankietowanych uczniów.
Czy lubisz chodzić do szkoły?
TAK –71% NIE – 29%
Wśród powodów braku chęci chodzenia do szkoły, powtarzają się: ranne wstawanie, konieczność uczenia się, pisania sprawdzianów, nuda, za długie lekcje, dokuczanie.
Na dość duży odsetek uczniów nie lubiących chodzić do szkoły z pewnością wpływ ma przesilenie wiosenne i długo oczekiwany koniec roku szkolnego. J
Czy czujesz się w szkole bezpiecznie?
TAK – 86% NIE – 14%
Powody opinii negatywnej to: chłopcy się biją, obawa przed urazem, obawa przed gimnazjalistami, dokuczanie, bieganie po korytarzach.
Czy Tobie przytrafiły się niebezpieczne sytuacje w tym roku szkolnym?
Jak wskazują badania, do najczęstszych aktów przemocy rówieśniczej należą popychanie, przezywanie i obgadywanie.
Czy spotkało Cię coś nieprzyjemnego ze strony kolegów w Internecie?
Pozytywnym zaskoczeniem okazały się odpowiedzi na to pytanie, ponieważ biorąc pod uwagę, że z roku na rok coraz bardziej powszechne jest używanie przez uczniów smartfonów ze stałym dostępem do Internetu, można by się obawiać nasilenia problemów. Tego założenia nie potwierdzają odpowiedzi uczniów.
ogółem | |
Liczba zgłoszeń nieprawidłowych zachowań związanych z użytkowaniem Internetu |
14% |
Zgłoszenia uczniów dotyczą wulgaryzmów, obraźliwych komentarzy pod zdjęciami, obraźliwych wiadomości, gróźb, umieszczania zdjęć bez zgody, obraźliwych sms-ów. Ze względu na dostępność mediów społecznościowych, ten temat należy uwzględnić jako zawsze aktualny w rozmowach z dziećmi.
Z ankietowych wypowiedzi uczniów wynika, że wiedzą, co to jest przemoc, jednak pomimo tego, zapytani – „Czy zdarza się, że Ty zachowujesz się agresywnie w stosunku do kolegi / koleżanki?”, przyznają się do agresji ze swojej strony :
Tak | 30% uczniów |
Czy pomimo obowiązujących zakazów, zdarza Ci się biegać, krzyczeć, przesiadywać
w ubikacji, używać smartfona?
Analizując swoje zachowanie , uczniowie klas IV – VI w anonimowej ankiecie przyznają się, że na przerwie nie zawsze stosują obowiązujące zasady –
Uczniowie przyznają, że | ogółem |
biegają | 56% |
krzyczą | 14% |
przesiadują w ubikacji | 24% |
używają smartfona | 25% |
Uczniowie robią to, pomimo utraty punktów, pomimo wyraźnych szkolnych zakazów
i interwencji nauczycieli dyżurujących. Uczniowie szkoły podstawowej, od klasy I do VI mają ogromną potrzebę ruchu, której domaga się zdrowy organizm, o czym świadczy liczba uczniów przyznających się do biegania. Dlatego, Państwo jako rodzice, zadbajcie koniecznie o aktywne sposoby spędzania przez dziecko czasu wolnego poza szkołą, ale też wykorzystujcie możliwość systematycznego udziału dzieci w bogatej ofercie szkolnych zajęć pozalekcyjnych. Przeanalizujcie konieczność posiadania przez dziecko telefonu w szkole, jako czynnika zakłócającego, odwracającego uwagę dziecka od tego, co dzieje się na lekcjach, a koncentrując ją na wydarzeniach internetowych. Mało skuteczne jest egzekwowanie wyłączania aparatu na lekcje, kiedy uczniowie coraz częściej wykazują wewnętrzny przymus korzystania z telefonu.
Drodzy Rodzice:
- zastosujcie zasadę ograniczonego zaufania wobec dziecka;
- nie pozwalajcie na zbyt długie spędzanie czasu przy komputerze, szczególnie przy grach niosących gotowe wzorce agresywnych zachowań;
- bądźcie czujni wobec dziecka „surfującego” po Internecie, zapobiegając hejtom oraz umieszczaniu na portalach społecznościowych zdjęć, które mogą służyć ośmieszaniu innych i samego dziecka;.
- rozważcie potrzebę noszenia do szkoły telefonu komórkowego;
Dla zrównoważenia ograniczeń i zakazów:
- zauważajcie, eksponujcie i doceniajcie sytuacje, które świadczą o stosowaniu podstawowych zasad kultury oraz właściwych podejmowanych przez dzieci decyzjach, nawet tych najmniejszych.
Drodzy Państwo – rozmawiajcie z dzieckiem na temat jego opinii i postawy, jaką prezentuje. Państwa wsparcie będzie dla nas ogromną pomocą w działaniach zmierzających do utrzymania jak najlepszego stanu bezpieczeństwa w szkole.
Katarzyna Zemmel – pedagog