fb

   

SZKOŁA BEZ DWONKÓW  

   

Urząd Miejski  

   

GTranslate  

English French German Italian Portuguese Russian Spanish
   

Statystyki  

4406327
Dziś
Wczoraj
W tym tygodniu
W ostatnim tygodniu
W tym miesiącu
W ostatnim miesiącu
Wszystkie dni
823
907
11421
11421
36467
67331
4406327

Forecast Today
1224

Online (15 minutes ago):14
14 guests

Twoje IP:3.142.130.127
   

Szukaj w serwisie...  

   

Ankieta dla uczniów klas IV – VI, dotycząca bezpieczeństwa w szkole, jest stałym elementem Programu Profilaktyki Szkoły Podstawowej nr 13 w Mielcu. Ma na celu uświadamianie uczniom ich roli w budowaniu bezpieczeństwa podczas pobytu w szkole. Ważne jest , aby wzbudzić w dzieciach poczucie przekonania, że bezpieczeństwo nie zależy tylko od liczby i czujności dyżurujących nauczycieli, czy też liczby kamer w systemie monitoringu, ale w głównej mierze zależy od samych uczniów – ich postawy, umiejętności współżycia z drugim człowiekiem, sposobów rozwiązywania konfliktów, jak też reagowania w sytuacji kryzysowej. Taka postawa stanie się wówczas dla dziecka tarczą ochronną we wszystkich sytuacjach życiowych.

W badaniu ankietowym w ostatnim tygodniu kwietnia udział wzięło 91 spośród 98 uczniów uczęszczających do klas - IV -VI. Stanowi to 93% tej populacji.

Punktem wyjścia w dobrych relacjach rówieśniczych jest to, czy rozpoznajemy się nawzajem, jako koledzy i koleżanki. Dowodem tego jest właśnie zwracanie się do siebie po imieniu. Wydaje się, że jeśli chodzimy ze sobą do tej samej klasy co najmniej od 3 lat, to
z pewnością używamy swoich imion. Niestety tegoroczna ankieta ten fakt potwierdza tylko w 61 %. Ponieważ uczniowie nie lubią (myślę, że dorośli również), kiedy kolega zwraca się do nich używając nazwiska, z tego powodu wcale nie rzadko jest to początek kłótni
i obrażania się na siebie.

Najskuteczniejszym i nie wyrządzającym nikomu straty, ani bólu sposobem rozwiązywania konfliktu jest rozmowa. Uczniowie dowiadują się o tym na początku edukacji szkolnej. Skuteczność stosowania tej zasady potwierdza 81 % ankietowanych uczniów.

Czy lubisz chodzić do szkoły?

TAK –71%                                                                                 NIE – 29%                          

Wśród powodów braku chęci chodzenia do szkoły, powtarzają się: ranne wstawanie, konieczność uczenia się, pisania sprawdzianów, nuda, za długie lekcje, dokuczanie.

Na dość duży odsetek uczniów nie lubiących chodzić do szkoły z pewnością wpływ ma przesilenie wiosenne i długo oczekiwany koniec roku szkolnego. J

Czy czujesz się w szkole bezpiecznie?

TAK – 86%                                                                                NIE – 14%

Powody opinii negatywnej to: chłopcy się biją, obawa przed urazem, obawa przed gimnazjalistami, dokuczanie, bieganie po korytarzach.

Czy Tobie przytrafiły się niebezpieczne sytuacje w tym roku szkolnym?

Jak wskazują badania, do najczęstszych aktów przemocy rówieśniczej należą popychanie, przezywanie i obgadywanie.

Czy spotkało Cię coś nieprzyjemnego ze strony kolegów w Internecie?

Pozytywnym zaskoczeniem okazały się odpowiedzi na to pytanie, ponieważ biorąc pod uwagę, że z roku na rok coraz bardziej powszechne jest używanie przez uczniów smartfonów ze stałym dostępem do Internetu, można by się obawiać nasilenia problemów. Tego założenia nie potwierdzają odpowiedzi uczniów.

ogółem
Liczba zgłoszeń nieprawidłowych zachowań związanych z użytkowaniem Internetu

14%

Zgłoszenia uczniów dotyczą wulgaryzmów, obraźliwych komentarzy pod zdjęciami, obraźliwych wiadomości, gróźb, umieszczania zdjęć bez zgody, obraźliwych sms-ów. Ze względu na dostępność mediów społecznościowych, ten temat należy uwzględnić jako zawsze aktualny w rozmowach z dziećmi.

Z ankietowych wypowiedzi uczniów wynika, że wiedzą, co to jest przemoc, jednak pomimo tego, zapytani – „Czy zdarza się, że Ty zachowujesz się agresywnie w stosunku do kolegi / koleżanki?”, przyznają się do agresji ze swojej strony :

Tak 30% uczniów

Czy pomimo obowiązujących zakazów, zdarza Ci się biegać, krzyczeć, przesiadywać
w ubikacji, używać smartfona?

Analizując swoje zachowanie , uczniowie klas IV – VI w anonimowej ankiecie przyznają się, że na przerwie nie zawsze stosują obowiązujące zasady –

Uczniowie przyznają, że ogółem
biegają 56%
krzyczą 14%
przesiadują w ubikacji 24%
używają smartfona 25%

Uczniowie robią to, pomimo utraty punktów, pomimo wyraźnych szkolnych zakazów
i interwencji nauczycieli dyżurujących. Uczniowie szkoły podstawowej, od klasy I do VI mają ogromną potrzebę ruchu, której domaga się zdrowy organizm, o czym świadczy liczba uczniów przyznających się do biegania. Dlatego, Państwo jako rodzice, zadbajcie koniecznie o aktywne sposoby spędzania przez dziecko czasu wolnego poza szkołą, ale też wykorzystujcie możliwość systematycznego udziału dzieci w bogatej ofercie szkolnych zajęć pozalekcyjnych. Przeanalizujcie konieczność posiadania przez dziecko telefonu w szkole, jako czynnika zakłócającego, odwracającego uwagę dziecka od tego, co dzieje się na lekcjach, a koncentrując ją na wydarzeniach internetowych. Mało skuteczne jest egzekwowanie wyłączania aparatu na lekcje, kiedy uczniowie coraz częściej wykazują wewnętrzny przymus korzystania z telefonu.

Drodzy Rodzice:

  • zastosujcie zasadę ograniczonego zaufania wobec dziecka;
  • nie pozwalajcie na zbyt długie spędzanie czasu przy komputerze, szczególnie przy grach niosących gotowe wzorce agresywnych zachowań;
  • bądźcie czujni wobec dziecka „surfującego” po Internecie, zapobiegając hejtom oraz umieszczaniu na portalach społecznościowych zdjęć, które mogą służyć ośmieszaniu innych i samego dziecka;.
  • rozważcie potrzebę noszenia do szkoły telefonu komórkowego;

Dla zrównoważenia ograniczeń i zakazów:

  • zauważajcie, eksponujcie i doceniajcie sytuacje, które świadczą o stosowaniu podstawowych zasad kultury oraz właściwych podejmowanych przez dzieci decyzjach, nawet tych najmniejszych.

Drodzy Państwo rozmawiajcie z dzieckiem na temat jego opinii i postawy, jaką prezentuje. Państwa wsparcie będzie dla nas ogromną pomocą w działaniach zmierzających do utrzymania jak najlepszego stanu bezpieczeństwa w szkole.

Katarzyna Zemmel – pedagog

   
© by Sp13.