ZDROWIE to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia).WHO (Światowa Organizacja Zdrowia)
Oznacza to, że w kwestiach zdrowia nie mamy jedynie koncentrować się na chorobach i próbach ich zwalczania, ale powinniśmy zwłaszcza koncentrować się na samym zdrowiu – na jego wzmacnianiu.
Współczesna definicja zdrowia WHO bardzo mocno podkreśla zatem połączenie kwestii zdrowia z życiem wewnętrznym i społecznym człowieka oraz jego osobistą troskę o kondycję fizyczną.
Do jednych z wielu zadań szkoły należy szeroko rozumiana promocja zdrowia. W naszej szkole od wielu lat podejmowane są działania mające na celu rozpowszechnianie zdrowego stylu życia.
Działania prozdrowotne dały podstawę do włączenia się w realizację programu „Szkoła Promująca Zdrowie”.
Szkoła Promująca Zdrowie - to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
Systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
Wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Koncepcja Szkoły promującej Zdrowie
Szkoła
• Jest środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje, ale także żyje – nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. Szkoła jest, więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć.
• Jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują.
• Jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów.
Promująca
• Tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia.
• Umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.
Zdrowie
• Ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii.
• Decyduje, o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.
Całościowe podejście do promocji zdrowia w szkole
Zdrowie uwzględnione jest w polityce i koncepcji szkoły – w podstawowym dokumencie określającym koncepcję pracy lub rozwoju szkoły jednoznacznie zapisano, że podejmuje ona działania dla umacniania zdrowia i dobrego samopoczucia uczniów i pracowników.
Środowisko społeczne szkoły sprzyja zdrowi i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników – dobre relacje i współpraca między różnymi grupami społeczności szkolnej, szkołą i rodzicami, zarządzanie szkołą tworzą pozytywny jej klimat.
Środowisko fizyczne szkoły sprzyja zdrowi i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników – środowisko to obejmuje: teren szkoły i jej otoczenie, budynek, jego pomieszczenia i wyposażenie, mikroklimat, organizację zajęć, posiłków, obiekty i sprzęt do rekreacji i aktywności fizycznej.
Rozwijanie umiejętności dbałości o zdrowie i kompetencji do działań uczniów i pracowników – realizacja programu dydaktycznego i wychowawczego szkoły oraz inne działania z zakresu edukacji zdrowotnej adresowane do uczniów i pracowników, motywowanie ich do podejmowania działań dla zdrowia.
Tworzenie związków społecznych – z rodzicami uczniów oraz ważnymi osobami/grupami w najbliższej społeczności; współpraca i konsultowanie planowanych działań, poszukiwanie sojuszników i wsparcia.
Współpraca z pracownikami medycznymi – pielęgniarką szkolną i innymi osobami/ placówkami medycznymi sprawującymi opiekę zdrowotną nad uczniami ( w tym nad uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i zdrowotnych) i pracownikami ( np. w ramach medycyny pracy).
Standardy Szkoły Promującej Zdrowie
1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Szkołę Promującą Zdrowie tworzą
• Uczniowie;
• Nauczyciele;
• Rodzice
• Inni pracownicy szkoły;
• Inne osoby ze społeczności lokalnej.
Głównym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej
Dążąc do osiągnięcia tego celu będziemy m.in.
Zachęcać do zdrowego stylu życia uczniów i pracowników
Umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości
Zapewniać sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
Wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego
Włączenie do działań szkoły rodziców
Szkolny zespół ds. Promocji Zdrowia:
P. Ewelina Podolska - koordynator
P. Beata Gola
P. Marta Kandzior
P. Patrycja Kos – Laskowska
P. Dominika Partyńska - Salamaga
P. Barbara Stępień
P. Katarzyna Zemmel